Zajímavé...

Myšlenky o Eucharistii (- nejen ke zpytování svědomí)

přijímání svátosti oltářní, Public Domain CCO, www.pixabay.com přebíráme ze stránek P. Karla Skočovského, myšlenky byly zveřejňované v průběhu liturgického roku ve farním časopise farnosti Panny Marie v Kroměříži.





1. Ježíš vzal při večeři chléb, vzdal díky Bohu Otci, lámal, dával svým učedníkům a řekl: „Vezměte a jezte z toho všichni, toto je moje tělo, které se za vás vydává.“

* +Přijímám Krista v Eucharistii pozorně, s láskou, jako vzácného hosta, nebo se po svatém přijímání obvykle věnuji vlastním myšlenkám a starostem? Toužím po jednotě s Kristem?

2. „Touha dosáhnout cíle jednoty [všech křesťanů] nás pobízí, abychom obraceli pohled na eucharistii, která je svrchovanou svátostí jednoty Božího lidu, neboť je jeho přiměřeným výrazem a nepřekonatelným zdrojem. Při slavení eucharistické oběti církev pozvedá svou naléhavou prosbu k Bohu, Otci milosrdenství, aby daroval svým synům plnost Ducha Svatého, aby se tak v Kristu stali jedním tělem a jedním duchem. (Ecclesia de Eucharistia, 43)

* Jak uvažuji a mluvím o bratřích a sestrách z nekatolických církevních společenství? Neurážím je? Nepohrdám jimi? Jsem otevřený tomu se od nich něčemu dobrému naučit?

3. „Ve svátostném společenství - přijímání jsem sjednocen s Pánem i se všemi ostatními, kdo ho přijímají...“ (Deus caritas est, 14)

„Kristus Pán (...) posvětil na svém stole tajemství našeho pokoje a jednoty. Kdo přijímá tajemství jednoty, ale neuchovává svazek pokoje, nepřijímá tajemství ve svůj prospěch, nýbrž jako důkaz proti sobě.“ (Sv. Augustin; Ecclesia de Eucharistia, 40)

* Potkávám v zástupu ke svatému přijímání někoho, koho nemohu „ani cítit“? Modlím se za něho (za ni)?

* Pro manžele: Snažím se přede mší usmířit se svým partnerem, abychom nešli ke svatému přijímání „rozhádaní“?

4. „Společenství s Kristem je hluboce spojeno se společenstvím s našimi bratřími a sestrami. Nedělní eucharistické shromáždění je zkušeností bratrství (...). Pozdravení pokoje (...) je zvláště výrazným gestem, kterým jsou věřící zváni k vyjádření souhlasu Božího lidu se vším, co se ve slavení Eucharistie událo, a oddanosti vzájemné lásce, která se upevňuje podílem na jednom chlebě.“ (Jan Pavel II., Dies Domini, 44; upravený překlad)

* Sedám si při nedělní mši svaté vždy na to samé místo? Není na čase to změnit, abych mohl(a) dát pozdravení pokoje i někomu jinému, než jen svým stálým sousedům?

5. „Eucharistie a pokání jsou dvě úzce spojené svátosti. Jestliže eucharistie zpřítomňuje a svátostně zvěčňuje výkupnou oběť kříže, znamená to, že z ní vyplývá trvalý požadavek obrácení, osobní odpovědi na vybídnutí, se kterým se svatý Pavel obracel na křesťany v Korintu: „Kristovým jménem vyzýváme: Smiřte se s Bohem!“ (2 Kor 5,20). Tíží-li pak křesťanovo svědomí břemeno těžkého hříchu, stává se cesta pokání ve svátosti smíření závaznou k tomu, aby mohl přistoupit k plné účasti na eucharistické oběti.“ (Jan Pavel II., Ecclesia de Eucharistia, 37)

* Snažím se pravidelně chodit ke svátosti smíření, abych mohl(a) přijímat Tělo Kristovo s čistým srdcem? Nepodceňuji, neomlouvám některé své hříchy?

6. „Zvláštní schopnost podporovat společenství, jež je Eucharistii vlastní, je jedním z důvodů, proč je tolik důležitá nedělní mše.“ (Jan Pavel II., Ecclesia de Eucharistia, 41)

* Přemýšlel(a) jsem někdy, co pro mne znamená neděle? Čím je tento den jedinečný? Nezanedbával(a) jsem z různých malicherných důvodů (např. vaření oběda) nedělní mši svatou?
* Chodím pouze na sobotní večerní mši svatou, i když mi vážné důvody nebrání jít na mši v neděli?


7. „Ne náhodou nenacházíme v Janově evangeliu vyprávění o ustanovení eucharistie, ale vyprávění o „umývání nohou“: tím, že se Ježíš sklonil, aby svým učedníkům umyl nohy, vysvětluje jasným způsobem smysl eucharistie.“ (Jan Pavel II., Mane nobiscum Domine, 28)

* Kdy jsem naposledy udělal(a) něco konkrétního pro farnost? Nejsem ve farnosti jen „účastníkem na nedělní mši svaté“?

8. „Eucharistie je školou lásky a solidarity. Kdo se sytí Chlebem Kristovým, nemůže zůstat lhostejným vůči těm, kdo jsou v těchto dnech připraveni o vezdejší chléb.“ (Benedikt XVI., Promluva z 25. 5. 2008)

* Chudí lidé – ať blízcí či vzdálení – potřebují naši pomoc. Právě almužna, pomoc těm, kdo se nacházejí v nouzi, je tradičně doporučovanou formou postního úsilí o růst v lásce. Jak se toto doporučení promítlo v letošním postním období do mého života? Pamatuji na chudé?

9. „Křesťan, který se účastní slavení eucharistie, učí se od ní být podněcovatelem společenství, míru a solidarity ve všech životních situacích.“ (Jan Pavel II., Mane nobiscum Domine, 27)

* Platí i o mně, že tam, kde jsem přítomen, pomáhám budovat společenství, přispívám k nastolení a udržení míru a pokoje a inspiruji druhé k vzájemné solidaritě? V jaké z těchto tří oblastí se mi toho zatím nejvíce podařilo? Cítím se v některé z nich více „doma“?

10. „Zajisté můžeme říci, že když Panna Maria po andělově zvěstování počala ve svém lůně Ježíše, byla po dobu devíti měsíců živým svatostánkem. Kristus, Bůh, doslova naplnil její život. A plná milosti, plná Boha, jde na návštěvu k Alžbětě – jistě proto, aby posloužila, aby se podělila o radost z Ježíše, který byl v ní. Něco podobného zakouší každý z nás ve svatém přijímání. Jsme plni Boha, jsme také živým svatostánkem.“

* „Kam se však poděla radost z naší víry? Kam „vyprchala“ ta Boží milost, když přece sám Bůh se stal „pšeničným zrnem“, aby byl zaset do naší země, do brázdy našich dějin, našich životů? Kde je úroda, na kterou nebeský Hospodář tolik čeká?“ (Národní eucharistický kongres, přípravný materiál, str. 44-45)

11. „Při slavení eucharistie se připomínají spásné a osvobozující činy Ježíše Krista, zejména umučení, smrt a zmrtvýchvstání Páně. Vše, co Bůh prostřednictvím Ježíše Krista učinil, se zpřítomňuje a na shromážděné společenství a na celý svět se vylévá Boží uzdravující a osvobozující moc.“ (YOUCAT, č. 212, str. 126)

* Co udělám pro to, abych letos prožil(a) Velikonoce s větším duchovním prospěchem? Brání mi něco, abych během velikonočních svátků přijal(a) eucharistii?


(Pozn.: Jedná se o myšlenky zveřejňované v průběhu liturgického roku ve farním časopise farnosti Panny Marie v Kroměříži.)


Převzato z https://tob.signaly.cz/stitky/Eucharistie,
článek z 14. 10. 2015 naleznete zde.

eucharistie, www.pixabay.com, Licence: CC0 Public Domain / FAQ

Sdílet

Související články:
Děkujeme po přijetí Kristova Těla? (12.08.2019)
Tato hostie byla natočena - krvácející a pulsující planoucí srdce (27.06.2019)
Jak s láskou přijmout Pána Ježíše v Eucharistii? (22.06.2019)
Ďábel ví o Eucharistii mnohem více než běžní katolíci, proto se před ní třese a utíká (15.06.2019)
Manželství - živý obraz Nejsvětější Trojice (12.06.2019)
7 způsobů, jak se posvěcujeme Eucharistií (05.06.2019)
Poklady, které získáváš účastí na mši svaté (03.06.2019)
Zázraky ve farnosti jako ovoce nepřetržité adorace (+ krásná svědectví účastníků)) (01.06.2019)
Velikonoční zpověď nebo její levná karikatura (06.04.2019)
Pro katolíky mají význam kříže s korpusem Pána Ježíše, a nikoli 'prázdné' kříže. Proč? (19.03.2019)
Mít užitek ze zpovědi (02.03.2019)
Karol Dučák: Přijímání pod obojí v Římskokatolické církvi (28.01.2019)
Nerezignujeme zbytečně často na přijímání Eucharistie? (29.12.2018)
Kdy mohu přijít pozdě na mši svatou? (16.12.2018)
Nudíte se na mši svaté? Inspirujte se světci, jak to změnit (16.12.2018)
Každý kněz má hlubokou úctu před kajícníkem (15.12.2018)
10 důkazů, že zpověď má moc osvobodit (30.11.2018)
Svátosti jsou dary od Boha a klíčovým pilířem duchovního života (09.10.2018)
* Jak strávit hodinu v adoraci?
* + Svědectví - Jak jsem uvěřila, že Eucharistie je živý Kristus?
(12.09.2018)
Exorcismem potvrzená Boží přítomnost v Eucharistii (31.07.2018)
Hodina lásky a svobody. Proč je eucharistický půst tak důležitý? (17.06.2018)
Kardinál: Přijímání nelze sdílet s nekatolíky jako například pivo nebo koláč (16.06.2018)
Dotek lásky při prvním svatém přijímání (15.06.2018)
Cesta Eucharistie - pobožnost k úctě Kristova Těla (15.06.2018)
10 mimořádných faktů o moci Eucharistie (03.06.2018)
Duchovní nebezpečí nedůstojných přijímání: klíčový bod v Amoris diskusi (11.05.2018)
Přijímat Eucharistii do úst nebo na ruku? Důležitý je vnitřní postoj (19.04.2018)
Ovoce adorace: rapidní pokles kriminality (09.03.2018)
Kardinál Sarah o úctě k eucharistii (27.02.2018)
Generální zpověď (16.02.2018)
TŘI MOCNÉ POSVĚCENÉ PŘEDMĚTY, KTERÉ BYSTE MĚLI MÍT DOMA (03.11.2017)
Na přijímání tzv. bezlepkových hostií se nic nemění (12.07.2017)
Svatá Eucharistie – tlukoucí srdce církve (20.06.2017)
O 77 MILOSTECH A PLODECH, JEŽ VYPLÝVAJÍ ZE ZBOŽNÉ ÚČASTI NA MŠI SVATÉ (18.06.2017)
Ikona přijímání svatých tajemství Pánova těla a krve apoštoly (17.06.2017)
Kardinál Sarah: v eucharistické úctě se učte od sv. Jana Pavla II. a sv. Matky Terezy (15.06.2017)
Eucharistie nepřipouští redukce a manipulace (14.06.2017)
Letnice - dar zralosti ve víře (31.05.2017)
Jak se svatí připravovali na přijetí Eucharistie? Odpověď zní: s Pannou Marií! (28.05.2017)
* Fundamenty (49) Křest - základ křesťanského života
* Fundamenty (50) Křest a křestní milost
(11.04.2017)
Ježíš to nemyslel doslovně s jezením Jeho těla ... že? (+ video) (09.04.2017)
TV LUX: V SAMÁRII PRI STUDNI (109): Odpuštění a příprava na gen. zpověď (04.04.2017)
Bez zpovědi bychom už nebyli katolíky (14.03.2017)
Příprava na svátost biřmování (22.02.2017)
Fundamenty (53) Svátost nemocných (07.02.2017)
Osmiletý chlapec se modlí k Nejsvětější Svátosti, získává uzdravení pro svou rodinu (06.02.2017)
OBĚŤ KRISTOVA A NAŠE Úvaha u příležitosti svátku Uvedení Páně do chrámu (31.01.2017)
Odpouští ti Bůh vždy, když jdeš ke svaté zpovědi? Ano, ale ... (12.01.2017)
Zázrak při svaté zpovědi (30.12.2016)
Ježíš jako exorcista (07.10.2016)
Jak jsem pomohl hříšníkovi na smrtelné posteli aneb síla posledního pomazání (22.09.2016)
Svěcená voda – ochranná a léčivá síla pro křesťany (07.09.2016)
Svěcená voda – poklad církve! (07.09.2016)
Z vyprávění nemocničního kaplana (22.07.2016)
Aby biřmování nebylo rozloučení s Církví (21.06.2016)
Dotek lásky při 1. svatém přijímání (20.04.2016)
Eucharistický zázrak v Polsku (12.04.2016)
ZÁZRAK VŠECH ZÁZRAKŮ Reálná přítomnost Krista v eucharistii (09.12.2015)
Staň se skutečným kmotrem! (09.12.2015)
Kým má být kmotr (křestní rodič) pro naše dítě (16.09.2015)
Gratulujeme ke svatbám (13.07.2015)
Rozhovor s o. Vojtěchem Kodetem: Čím odtažitější vztah, tím horší zpověď (10.06.2015)
Láska přemáhá smrt, říká o. Mellone o svém předčasném kněžském svěcení (20.04.2015)
TV Lux: FUNDAMENTY - Co se děje při zpovědi, úkony kajícníka (01.04.2015)
Eucharistie není večeře s přáteli, ale mysterium (27.03.2015)
Příprava na dobrou svátost smíření (26.03.2015)
Kniha k Synodě: Kardinálové vysvětlují, proč rozvedení nemohou přijímat eucharistii a uzavírat nové sňatky (29.09.2014)
Svatební oznámení (30.08.2014)
Přechodná změna místa stálé zpovědní služby v Brně (21.05.2014)
Eucharistie, záruka vzkříšení (16.05.2014)
Altheina poslední zpověď* (09.04.2014)
Oblažující odpuštění (25.09.2013)
Dorotka - Boží dar (20.09.2013)
Stálá zpovědní služba v Brně (03.09.2013)
Účast na mši svaté (19.06.2013)
Křest změnil situaci (16.05.2013)
Bostonský masakr: Poslední pomazání bylo raněným a umírajícím odepřeno (30.04.2013)
SKVĚLÁ VOLBA (05.04.2013)
| Autor: Roman Tomek | Vydáno dne 06. 11. 2015 | 2466 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: https://tob.signaly.cz
Nové filmy, videa a audia (mp3) pro vás:
Hledání na našem webu:
Doporučujeme:
Anketa:
Jak se ti líbí časopis Milujte se!? (viz www.milujte.se)


Celkem hlasovalo: 408632
Volná šiřitelnost:
Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
projekt Godzone=
Jsme mediálními partnery projektu Godzone.

Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
Používáme
phpRS - redakční systém zdarma.

Kontakt | O nás | Webmaster | Administrace